ריפוי בעיסוק

עמוד זה נכתב ע"י אהובה קפא,
מדריכת צוות ריפוי בעיסוק ב'מעלה'

מרפאה בעיסוק מוסמכת, בעלת 20 שנות וותק בטיפול בילדים, מומחית תחום גיל הרך ותקשורת במשרד החינוך.

תוכן ענינים |

מתי צריך לפנות לריפוי בעיסוק?

פנייה לריפוי בעיסוק נעשית כאשר הילד מתקשה לתפקד בהתאם לבני גילו באחד מבין התפקודים הבאים:

* עצמאות ביום יום: כאשר הילד מתקשה בתפקודים יומיומיים אותם אמור לבצע באופן עצמאי, כמו: לבוש, רחצה, היגיינה, אוכל, שינה, ניהול שגרת בוקר וערב.

* מוטוריקה גסה: פעילויות הדורשות תפעול של שרירי גוף גדולים, כולל מיומנויות הליכה, ריצה, קפיצה, טיפוס,  וכדומה.

* תכנון מוטורי ותזמון: פעילויות הדורשות קורדינאציה בין חלקי הגוף, לצורך ביצוע יעיל של פעולות. כגון: רכיבה על אופנים, משחקי כדור, חבל, גומי, משחקי חברה ועוד.

* מוטוריקה עדינה וגרפו-מוטורי: פעילויות הדורשות תפעול של שרירי הידיים לצורך ביצוע פעולות המצריכות דיוק ויציבות, כגון: צביעה, ציור, גזירה, מדבקות, חרוזים וכתיבה.

* תפיסה חזותית: פעילויות הדורשות זיהוי, תפיסה ועיבוד מידע המגיע ממערכת הראיה, כגון: הרכבת פאזלים, מילוי דפי עבודה, העתקה מהלוח, משחקי קופסה שונים, מציאת דברים במרחב ועוד.

* וויסות חושי: היכולת לווסת את המידע המגיע מהחושים ולהגיב באופן תואם. קשיים בוויסות חושי יתבטאו בהימנעות מנגיעה בחומרים, בררנות באוכל, בהלה מרעש או ממגע לא צפוי, צורך בשליטה, חיפוש רב של תנועה שאינו תואם לגילם.

*תפקודים ניהוליים: יכולות קוגניטיביות גבוהות, כולל יכולות של הילד לעצור ולחשוב לפני ביצוע פעילות, לדחות סיפוקים, לתכנן, לארגן, לעבור מדבר לדבר ללא קושי, ליזום פעילות, לבדוק את עצמו לפני הפעילות, במהלכה ובסיומה, להתארגן ביחס לזמן ולמקום ועוד.

*מיומנויות חברתיות: היכולת של הילד להיות באינטראקציה מיטבית עם אחרים, להבין סיטואציות חברתיות, לשחק עם חברים באופן תואם ולאורך זמן, להזמין חברים, להצליח לעבוד יחד בקבוצה, ועוד.

*ויסות רגשי: היכולת של הילד לאזן רגשות בסיטואציות שונות ולהגיב באופן תואם. קושי בתחום זה יבוא לידי ביטוי בהתפרצויות זעם, תגובות קיצוניות שאינן תואמות לאירוע, קושי להסביר את הרגש או לתאר מה קרה, קושי להירגע באופן עצמאי ועוד.

קצת מידע על ריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק הינו טיפול פרא-רפואי המסייע לשיפור התפקוד. מטרת הטיפול בתחום הילדים הינו לשפר את תחום התפקוד בו הילד מתקשה, במטרה לעזור לו להשתתף באופן אקטיבי ומהנה בסביבות חייו השונות.

המענה הניתן בריפוי בעיסוק

טיפול בריפוי בעיסוק מתבצע עם אחד ההורים בחדר. ההורים הינם פעילים ושותפים מלאים בהליך הטיפולי ומתרגלים בבית את הנלמד במשך השבוע.

הטיפול הינו רצוף, אחת לשבוע, למשך 45 דקות. בכל סיום טיפול ניתנת להורים הדרכה כיצד להמשיך ולתרגל בבית.

אורך הטיפול נקבע על פי מטרות הטיפול, קצב ההתקדמות של הילד, גיל הילד, ובכפוף לקופת החולים בה הוא מבוטח.

בחדר הטיפול המרפאה בעיסוק תבדוק את התפקודים השונים בהם הילד מצליח ומתקשה. אחרי שיחה עם ההורים – המטפלת, ההורה והילד קובעים יחד את מטרות הטיפול ובהתאם לה את התוכנית הטיפולית.

הטיפול מתבצע עם אבזור רחב העומד לרשות הטיפול בחדר, כמו: חבית, סולם, נדנדה, משחקי חשיבה, דפי עבודה ועוד, בהתאם לגישות הטיפול השונות (קוגפאן, למידה מוטורית, COOP, DIR ועוד).

סיום הליך טיפול בריפוי בעיסוק

החלטה על סיום ההליך הטיפולי מתקבלת במשותף על-ידי ההורים, המטפלת וקופת החולים.

באופן כללי, כאשר ילד משיג את מטרות הטיפול, התהליך הטיפולי מסתיים. לעיתים הטיפול מסתיים כאשר מסתיימת הזכאות בקופת החולים בה הינו מבוטח, על אף שהמטרות  הושגו רק באופן חלקי. במקרה כזה הילד יצא להפסקה בת שלושה חודשים, ולאחריה יוכל לחזור לאבחון ולסדרת טיפולים נוספת, על-פי המלצת הקופה, או שיופנה להמשך טיפול בתחומים תומכים נוספים.

רוב הילדים המקבלים טיפולי ריפוי בעיסוק, מגלים סימני שיפור ניכרים בתפקוד שלהם. הצלחת הטיפול תלויה במידה רבה בשיתוף הפעולה מצד ההורים במהלך הטיפול וגם לאחר סיום הטיפול, בהמשך עבודה עם הילד על פי ההדרכות והידע שקיבלו.

ב'מעלה' תקבלו טיפול מדויק לילדכם, מותאם מקצועית, עם מעטפת הדרכה ופגישות מקצועיות לצוות, חדרים רחבי ידיים ואבזור מגוון שיעניקו לילדכם את המיטב לקידום התהליך.

שתפו>

כל הטיפולים שלנו>

רוצה לשמוע
פרטים על ריפוי בעיסוק